Kvalitního učitele můžete popsat těmito slovy
Pokud stále váháte, jak poznáte kvalitního učitele, pročtěte si níže uvedený seznam vlastností a kompetencí učitelského profesionála. Mnou vytvořený seznam čerpá z materiálů uvedených na konci článku. Velmi inspirativní jsou v tomto směru dokumenty České školní inspekce.
Kvalitní učitel
- učí děti nikoli předměty
- staví na vzájemné důvěře a respektu
- je empatický a trpělivý
- dbá na rozvoj kompetencí žáků
- vede žáky k samostatnosti a zodpovědnosti
- podporuje vnitřní motivaci žáků
- respektuje individuální potřeby a rozvíjí potenciál žáků
- nastavuje dlouhodobé a krátkodobé cíle pro své žáky (ví, kam s nimi směřuje a proč)
- využívá průběžně srozumitelnou zpětnou vazbu (formativní hodnocení)
- pomáhá žákům najít si cestu ke šťastnému a spokojenému životu
- "svým vlastním jednáním modeluje a podporuje prosociální chování"
- "svým osobním chováním projevuje demokratické smýšlení"
- dělá chyby jako každý člověk a umí je přiznat
- nemá odpověď na všechno, učí se společně se svými žáky
- uvědomuje si své slabé stránky a pracuje na jejich posílení
- dále se vzdělává, protože se svět i děti kolem něj mění
- své kolegy podporuje a respektuje
Kvalitní učitel v hodině
- komunikuje se žáky cíle dané hodiny / tématu a se žáky směřuje k jejich naplnění
- propojuje učivo s reálným životem
- naslouchá svým žákům, respektuje jejich názory - "komunikuje s žáky zdvořilým a přátelským způsobem"
- vytváří příležitosti pro spolupráci a vzájemné učení (peer-learning) - "pomáhají dětem vytvářet pozitivní vztahy a učit se vzájemně spolupracovat, respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy"
- v hodinách používá různé metody a formy výuky (frontální výuka je doplňkem nikoli hlavní náplní)
- podporuje u žáků kritické myšlení - vede je k vyjadřování názorů, nápadů a argumentů, různým pohledům na jedno téma atp.
- "zařazuje aktivity podporující objevování, experimentování, kladení otázek, tvořivost a autonomii a iniciativu každého z dětí"
- vytváří strukturu, ve které každý žák ví, co se od něj očekává (nastavuje jasná pravidla a kritéria)
- dbá na třídní klima, ve kterém se žáci cítí bezpečně (neporovnává, nenálepkuje, všímá si konfliktů mezi žáky a proaktivně je řeší)
- poskytuje srozumitelnou zpětnou vazbu
- podporuje u žáků sebehodnocení a vzájemné hodnocení (podložené předem stanovenými cíli / kritérii)
- rozvíjí u žáků empatii
Rozhodně to neznamená, že pokud některou z daných věcí neděláte na 100%, že jste špatný učitel. Jakékoli úsilí směřující tímto směrem nebo souznění s těmito myšlenkami vás mezi kvalitní učitele může zařadit. Zejména pro začínající učitele platí, že nikdo není sebejistým řidičem od prvního dne. Je nutné odřídit stovky kilometrů v různé intenzitě provozu, řešit reálné krizové situace, které vám dodají sebejistoty a vy po nějaké době nemusíte myslet na to, kde jsou blikačky, jestli už máte přeřadit atd.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citované úryvky v uvozovkách jsou převzaty z dokumentu České školní inspekce (2019). Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Krit%c3%a9ria/Kriteria-hodnoceni_2019-2020-popis-kriteria.pdf
Použity byly také tyto zdroje:
Hospitační záznam České školní inspekce https://www.csicr.cz/html/hospitacni_zaznam_PV_17_18/html5/index.html?&locale=CSY&pn=3
Podmínky členství v Učitelské platformě https://www.ucitelskaplatforma.cz/pridejte-se/
Desatero SKAV https://skav.cz/desatero-skav/
Standard učitele (Systém
podpory profesního rozvoje učitelů) https://www.ped.muni.cz/weduresearch/profesnirozvoj/kariera_standarducitele.pdf - na stránkách https://www.ped.muni.cz/profesnirozvoj/index.php lze nalézt také identifikaci problémů získávání a uvádění nových učitelů, která
může být příspěvkem do diskuze o reformách na pedagogických fakultách