Připravené prostředí aneb Jaké je to být žákem ve Vaší třídě?
Učíte již dva, pět, deset let nebo začínáte? Pamatujete si, jaký byl pro Vás začátek školního roku v nové škole nebo s novým vyučujícím? Pokud ne, zkuste si představit, že sedíte ve třídě, do které vstupuje nový učitel, kterého ještě neznáte. Co byste se na začátku chtěli dozvědět? Co byste si přáli, abyste byli ve třídě spokojení a nestresovali se? Pokud máte 10 minut čas, sepište si své představy na papír a porovnejte s následujícím textem.
"Co potřebuji mít na výuku?"
To, co napadne každého rodiče před začátkem školního roku je, jak vybavit své dítě na nový školní rok - jaké učebnice, sešity, psací potřeby atd. Ujistěte se tedy, že Vaše požadavky na materiální vybavení budou žáci znát od první společné hodiny (a ideálně i dříve, protože málokdo odolá "volání do školy" všech obchodů, do kterých na konci srpna zavítá).
"Jak uspět?"
Velkou část obav a očekávání plyne z nejasné představy žáků o tom, co musí splnit, jak se mají chovat (rozumějte kolik si toho mohou dovolit) atd. Pokud jim chceme dopřát, aby zažili úspěch a mohli se (i psychicky) připravit na to, co od nich očekáváme, měli bychom jim hned první hodinu říci, co se naučí. Přestože se mnohdy hodnotí spíše jen to, za co jsou žáci hodnoceni (test, prezentace, referát, esej), je vhodné pojmenovat výstupy, které budete hodnotit (znalosti, dovednosti). U znalostních testů je dobré myslet na to, aby bylo od počátku zřejmé, z čeho se žáci na test mají učit, jak často testy budou, a věděli tím pádem, jak si případně učivo doplnit, pokud na výuce chybí.
"Jaký je učitel?"
O každém učiteli se něco povídá, ale je jen na Vás, jak Vás nová třída bude vnímat. Můžete být přísní, chápaví, tolerantní, kritičtí, náladoví, předvídatelní, nálepkovat žáky, podporovat, naslouchat, být spravedliví atd. Žáky zajímá, jestli vyžadujete kázeň, zda budou muset v hodinách hodně pracovat nebo nejste moc nároční. Ujasněte si proto hned na počátku, jakých 3-5 věcí chcete, aby Vás charakterizovalo. Viditelně si je napište, mějte je na očích a pravidelně se k nim vracejte. Může to být třeba tato kombinace naslouchat - být spravedlivý - být nápomocný - být důsledný nebo jiná. Jaký je učitel žáci nepoznají na první hodině, ale velmi rychle si svoji představu utvoří podle Vašeho chování a reakcí na dění ve třídě.
"Co když budu mít problém?"
Tato otázka úzce souvisí s předcházející otázkou. Co když něco nezvládnu, co když něčemu neporozumím, co když budu chybět ve škole, co když budu mít problémy doma... Nejlepším řešením je dobře fungující komunikace žák - učitel a bezpečné prostředí postavené na tom, že chyby jsou něco normálního a úkolem učitele je posunovat každého žáka vpřed. Přestože některé problémy žáků jako (předmětový) učitel nemůžete vyřešit, nebojte se žáka vyslechnout a zkontaktovat jej s výchovným poradcem či jiným odborníkem, pokud je potřeba.
"Co bych si přál/a, aby se mi dobře učilo?"
Protože je odpověď na tuto otázku velmi individuální, je pro učitele zároveň velmi obtížné si s ní poradit. Každý z nás má jiný styl učení, preferuje jiné pracovní prostředí atp. To, co nás ale všechny spojuje, je mít kolem se prostředí, ve kterém se nám dobře pracuje, a lidi, se kterými se nám dobře pracuje. Je tak důležitý nejen klid na práci, ale také dobře fungující vztahy a přátelská atmosféra mezi spolužáky (platí zejména pro dospívající), které zajistí, že se žáci nebojí dělat chyby, pomáhat si, ptát se a diskutovat. Většině žáků vyhovuje, pokud mohou postupovat vlastním tempem a mít svobodu rozhodování při svém učení. V neposlední řadě žáci ocení, pokud jsou pro ně probíraná témata zajímavá a jsou výzvou, kterou chtějí přijmout. Cestou může být to, že jsou témata spojena s reálným světem a jejich životem, získané dovednosti budou moci uplatnit v dalších oblastech a výuka tak pro ně bude mít smysl. (Více naleznete v tomto článku.)
Možná Vás napadaly i další položky, které by se do seznamu daly přidat. Daří se Vám v roli učitele naplňovat vše? Jak vypadá Vaše první hodina v nové třídě? Můžete využít následujících tipů.
Tipy na první hodinu:
- Seznamte se se žáky v rámci společné aktivity (dovolte jim poznat i Vás).
- Sepište v bodech (max 1 A4) to, co žáci na výuku potřebují, co se naučí, za co budou hodnoceni (v ideálním případě, kolik jakých hodnocení získají) a doplňte i kontakt na Vás s případnými konzultačními hodinami. Tento souhrn bude přehledem pro Vás, žáky, rodiče i vedení. Od počátku bude jasné, jaká jsou Vaše očekávání a můžete kdykoli odkázat na tuto charakteristiku předmětu.
Pokud se Vám v dalších hodinách podaří dosáhnout toho, že žáky zaujmou Vámi předkládaná témata, žáci se nebudou bát pokládat otázky a budou aktivně spolupracovat, budete vnímaví k emocionálnímu naladění Vašich žáků a budete jim naslouchat, potom se Vám podaří v následujících měsících splnit přání Vašich žáků na smysluplně a příjemně strávený čas.